Предизвикателството на промяната е преодолимо в организацията чрез:
- познаване психологията на промяната и
- прилагане на техники за управление на промяната.
Управлението на промяната е структуриран подход към промяна на индивиди, екипи и организации от текущо състояние към желано бъдещо състояние. Това е организационен процес, който има за цел да предостави възможност на персонала да приеме промените в неговата бъдеща работна среда.
Психология на промяната
Реакцията на персонала към промяната е психологически обусловена.
Всички ние усещаме промяната физически, умствено и емоционално.
Свикнали сме да бъде едва доловима и бавна, но може да бъде и светкавична – прекъсване на работа, промяна на взаимоотношенията или свободното време.
Понякога може да усетим закономерност, понякога – не. Понякога може да е обяснима, понякога – не.
Промените са свързани с познатото, понякога с непознатото. Повечето от нас предпочитат това, което е познато. Много от нас, вместо да търсят промяна, са склонни да живеят със старите си чувства (модели и рутина).
Фази на промяната
Обявяването на промяната често предизвика шок в работещите в организацията и страх в някои от тях.
Следващата фаза от процеса на промяна в организацията е отричане, следва объркване.
Поредната възможна фаза е спиране на процеса на промяна или започване на обновяването.
След като работещите в организацията вече са адаптирани към установеното ново положение, следва задоволството от промяната.
Фазите на промяната са описани подробно с популярния модел „Къща на промяната” в отделна статия в блога на TrainSoft.
Склонност към промяна
В зависимост от склонността към промяната, работещите в организацията се подразделят на следните групи:
- противници,
- поддръжници и
- неутрални наблюдатели.
Противниците и поддръжниците биват активни и пасивни. Активните поддръжници са агентите на промяната. Необходимо е да бъдат идентифицирани представителите на тези групи в организацията.
Фактори за промяна
Комуникация
Управлението на промяната е свързано с комуникиране с персонала в хода на прехода. Възможно е да бъдат приложени следните
Комуникационни подходи към промяната:
- Когнитивен подход: обективни данни, които убеждават “рационалиста”.
- Образователен подход: Обучение и насоки към добри практики, които убеждават “учещите се”.
- Комуникационен подход: поддържане на лична комуникация и разговор със заинтересованите страни, която убеждава “желаещите”.
- Подход на противодействие към активните противници и незаинтересованите.
Преди да започнете промяната
е необходимо да отговорите на въпроса дали Вашата организация е в състояние да разреши проблеми, които не са били решени до момента и няма практика за разрешаването им.
- Ако отговорът е не – Вие сте склонни да загубите същността си и в следствие на това да се обезличите в повторение на дейности, които никой не склонен да финансира
- Ако отговорът е да – подгответе се за промяна.
В случай, че бихте желали да усвоите управлението на промяната, или да обучите мениджърите си, или да подготвите със знания и умения останалия си персонал, моля, свържете се с TrainSoft.
TrainSoft също така провежда и други обучения в сферата на управлението на човешките ресурси.
Няма коментари:
Публикуване на коментар