понеделник, 10 август 2015 г.

Фактори, които влияят на мотивацията за труд

Мотивацията е движещата сила към постигането на някаква цел. Кои обаче са факторите, които ни мотивират в работата? Ето някои от тях:


Заплащането
Някои хора смятат, че биха вършили каквато и да е работа, стига заплащането да е достатъчно високо. Според изследванията обаче, парите мотивират само до определена граница, след която тяхното повишаване не дава ефект. Те имат значение единствено със своята абсолютна липса или относителна недостатъчност, в зависимост от субективната преценка. В някои случаи големите бонуси дори биха могли да бъдат разсейващи, стресиращи и да влошат представянето на служителя.

Социалните отношения
Освен да задоволи базовите нужди, работата може да задоволи потребността на човек и от общуване, от принадлежност към групата и признание от страна на другите.  Успехите в кариерата обикновено са придружавани от определен социален статус и уважение от околните. Взаимоотношението и сътрудничеството с колегите и ръководството, както и това дали ръководителят е възприеман като компетентен, справедлив, подкрепящ и симпатичен, са ключови за мотивацията на служителите.

Себереализацията
От гледна точка на дългосрочното мотивиране, една от най-съществените потребности  е желанието за растеж и развитие, а основна задача на управлението е да даде възможност на служителите да постигнат своите цели, осъществявайки тези на организацията. Някои от стъпките за постигането на това включват делегирането на повече пълномощия и разширяването на отговорностите на работещия.

Други важни мотиватори са естеството на самата работа – дали е интересна, разнообразна; каква е организационната политика; какви са условията на работа и нефинансовите придобивки; има ли ясни изисквания при изпълнението на задачите и дава ли се обратна връзка за резултатите. 

Много компании, осъзнавайки колко важно е служителите да са мотивирани и да се чувстват удовлетворени, прилагат различни техники за постигането на по-добри резултати. Една интересна практика е това, което прави Zappos - компания за продажба на обувки по интернет, известна със своето усърдие в постигането на перфектно обслужване и грижа за клиента.
Това, което правят в Zappos, е да предоставят на всеки нов служител интензивно четири седмично платено обучение, където служителят се научава на всичко, свързано с работата в компанията. След първата седмица на това обучение компанията предлага на всеки служител 2000 долара плюс заработеното за тази седмица, ако напусне работа още същия ден. Целта на тази оферта е да отсее несъпричастните служители и  да осигури намирането на вътрешно мотивирани личности, готови да работят съгласно политиката на компанията.
Zappos не са единствените, които използват тази стратегия. Amazon също предлага 2000 долара в края на първата година на служителите си, за да напуснат. Сумата се увеличава с 1000 долара всяка година, докато достигне 5000. Целта е работещите да бъдат насърчени да размислят какво искат наистина, тъй като ако работят някъде, където не искат да бъдат, това е нездравословно не само за тях самите, но и за компанията.

За всички, които се интересуват от сферата на човешките ресурси, ЦПО „ТреинСофт“ предлага курс ТРЗ и социално осигуряване, който започва на 9 септември.
За ученици и притежатели на ISIC карта – 15% отстъпка от таксата.





Контакти:
Лице за контакти: Росислава Борисова
Адрес: 1303 София, ул. Осогово 30, офис 502
Телефони: (089) 561 4150; (02) 920 0239
Skype: trainsoft



Няма коментари:

Публикуване на коментар